Etusivu Kuka
olen
Kunta-
politiikka
Eduskunta-
työ
Ajan-
kohtaista
Blogi Artikkelit
 
Valtiopäivätoimet Arja Juvonen

Puheet eduskunnassa Arja Juvonen

 
Vuosi: 2024 - 2023 - 2022 - 2021 - 2020 - 2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006

09.02.2009 Ministeriö unohti henkisen kärsimyksen - Helsingin Sanomat



Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut Suomen ensimmäisen potilasturvallisuusstrategian.(hs.9.2.09) Sen tarkoituksena on parantaa potilasturvaa ja ehkäistä hoitovirheitä ja ns. läheltä piti-tilanteita. Oppia strategiaan haetaan mm. ilmailualalta ja ydinvoimateollisuudesta. Strategia on hyvä-kuoleehan Suomessa vuosittain noin viisisataa ihmistä sairaalassa tai ensiavussa tapahtuneeseen hoitovirheeseen tai hoidon laiminlyöntiin. Myös sairaalainfektioiden määrä on jyrkässä kasvussa. Mm. Mrsa-, pseudomonas ja norovirus infektiot ovat sairaaloiden ja vanhainkotien näkymättömiä asukkaita, tarttuvat mielellään ja aiheuttavat näin laajoja epidemioita. Potilasturvallisuusstrategia lyö siis jarrua: vaaratilanteet raportoidaan, niistä opitaan ja ennaltaehkäisyä opetetaan hoitohenkilökunnalle ja alan opiskelijoille. Kaikesta laajaalaisuudestaan huolimatta yhtä asiaa jäin kuitenkin potilasturvallisuusstrategiassa kaipaamaan. Hoitokärsimys ja sen ehkäisy ei ollut päätynyt sivuille. Hoitokärsimys on sitä, kun potilas tai hänen omaisensa kärsii muuta kuin fyysistä kipua. Tyypillisimmin se on potilaan arvon loukkaamista, potilaan oman tahdon ohittamista, hoitajan tai lääkärin vallankäyttöä tai jopa hoidotta jättämistä. Potilasta voidaan vähätellä, hänen vaivojaan ei oteta todesta, häntä ei tervehditä tai kohdata muuten hyvin. Hoitokärsimystä voi esiintyä kaikilla osaalueilla: vanhustenhoidossa, sairaankuljetuksessa, ensiavussa, sairaalassa ja terveyskeskuksissa. Hoitokärsimystä aiheuttavat syyt ovat kuitenkin hoitovirheitä huomattavasti helpompia löytää ja torjua. Niinpä niistä pitäisikin puhua avoimesti ja häpeilemättä, kuten strategian mukaan hoitovirheistä yleensäkin. Hoitohenkilöiden kiire, väsymys, stressi, rutinoituminen, paine ja asenteet ovat teemoja, jotka pitäisi nostaa pöydälle. Vaikeiden teemojen huomiotta jättäminen vie meitä kauas potilasturvallisuuden parantamisen onnistumisesta: ilman inhimmillisyyttä ja lähimmäisenrakkautta ei ole olemassa hyvää ja turvallista hoitoa.


Tutustu julkaistuihin kirjoituksiini eri lehdissä vuosien varrella.


 
Arja Juvonen, Puh. 050-531 1108, 09-432 3060, , www.eduskunta.fi