<< Kaikki blogikirjoitukset21.08.2024 KIRJALLINEN KYSYMYS Valokuituverkon asentamisen ja kaivuutyön jälkeen tapahtuvan katujen-, pyörä- ja jalkakäytävien ja nurmikkoalueiden ennallistamisen ja korjaustyön keskeneräisyydestä ja viipymisestä Eduskunnan puhemiehelle Valokuitutyöt ovat herättäneet laajaa keskustelua tänä kesänä valtakunnallisesti. Rakennustöissä havaitut ongelmat näyttävät olevan samankaltaisia: katujen jatkuva avaaminen, epäselvät kaivuuluvat, katujen kunnostamatta jättäminen kaivuutyön jälkeen, asvaltoinnin viipyminen, huolimaton jälkityö, puutteet maisemoinnissa, kulkuvälineille aiheutuneet vahingot, erilaiset vaaratilanteet rikkinäisten katujen johdosta kadulla liikkujille, yhteydensaannin vaikeus operoivaan valokuituyhtiöön ja asukkaiden tiedottamiseen liittyvät puutteet. Helsingin Sanomat (https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010594428.html) uutisoi Helsingin kaupungin tekemästä rikosilmoituksesta katujen jatkuvasta avaamisesta. Helsingin kaupungin mukaan osa valokuitua rakentavista yrityksistä ei noudata lupamääräyksiä ja työn laatu on huonoa (2.8.2024). Kuluttaja-sivustolla (https://kuluttaja.fi/fi/artikkeli/valok ) kerrotaan, että valokuitufirmoille sataa somessa vihaista palautetta. Kuluttajat ovat ilmoittaneet muun muassa harhaanjohtavasta markkinoinnista ja hankkeiden venymisestä (12.8.2024). Satakunnan Kansa (https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000010596477.html ) uutisoi pientareiden vaihtelevasta kunnosta valokuitukaapeleiden asennuksen jälkeen (31.7.2024). Yle uutisoi (https://yle.fi/a/74-20101558?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp), että valokuitutyömaiden jälkiä peitettiin ala-arvoisella mullalla eri puolilla Lappeenrantaa. Ennallistamiseen käytetystä mullasta löytyi metallia, lasinsiruja, pitkiä keppejä ja paljon käpyjä. Ruohon sijasta mullasta on alkanut kasvaa rikkaruohoja (26.7.2024). Savon Sanomat uutisoi, että valokuituasennuksia on tehty Kuopiossa kolmen valokuituyhtiön toimesta. Tämä on tarkoittanut monia kaivuutöitä peräkkäin samoille alueille. Valokuitua on joutunut odottamaan kohtuuttomia aikoja, jopa puolitoista vuotta. Valokuituyritys ei ole myöskään kyennyt antamaan tietoa valmistumisajasta (Savon Sanomat 13.8.2024). Myös Espoon katuja on viime kuukausien aikana avattu valokuituverkon rakentamista varten. Kun valokuituyhtiö on saanut työnsä tehtyä, on jäljelle jäänyt katujen avaamisesta aiheutuneet rikotut asvaltit, hiekkakasat ja railot. Kaivuutöiden jälkeen katujen ja kadunvarsien ennallistaminen, siistiminen ja asvaltointi on monin paikoin jäänyt tekemättä tai se on viipynyt kohtuuttoman pitkään. Kaduissa olevat montut ja railot ovat vaarallisia kaduilla liikkuville, mutta ne voivat aiheuttaa myös kulkuvälineiden ja renkaiden rikkoutumisia. Mullokselle jääneet nurmikkoalueet hiekkakasoineen eivät myöskään ole kaivuutöiden jälkeen miellyttäviä katseltavia. Tilanne on ollut monille kuntalaisille epämukava ja herättänyt kysymyksiä siitä, miten valokuituyhtiöiden toimintaa ohjeistetaan, valvotaan ja velvoitetaan. On myös kysytty, mitä sanktioita niille valokuituyhtiöille voidaan asettaa, jotka eivät hoida valokuidun asennustöiden jälkeen ennallistamista huolellisesti. Toimiva nettiyhteys on tärkeä ja valokuitu varmistaa nopean nettiyhteyden. Olisikin toivottavaa, että valokuidun asentaminen tapahtuisi kuntalaisia ja heidän toiveitaan kuunnellen ja katujen korjaustyöt saatettaisiin mahdollisimman nopeasti kuntoon valokuidun asentamisen jälkeen. Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän/esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miten hallitus ohjeistaa, valvoo ja velvoittaa valokuitua rakentavia yhtiöitä toimimaan ja miten se sanktioi niitä valokuituyhtiöitä, jotka eivät hoida valokuidun asennustöiden jälkeen katujen, kävely- ja pyöräteiden ja ympäristön ennallistamista huolellisesti ja ripeästi? | |