Etusivu Kuka
olen
Kunta-
politiikka
Eduskunta-
työ
Ajan-
kohtaista
Blogi Artikkelit
 
Valtiopäivätoimet Arja Juvonen

Puheet eduskunnassa Arja Juvonen

 Arja Juvonen ammattikuva
<< Kaikki blogikirjoitukset

02.08.2022 Suorittavilta terveydenhuollon työntekijöiltä byrokratia pois - Lääkärit ja hoitajat nääntyvät Apotin edessä

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) sairaaloissa on kärsitty kovasta työntekijäpulasta. Tästä on seurannut potilas­turvallisuuden vaarantumista. Myös potilaat ovat kertoneet päivystyksen ruuhkista Husin sairaaloissa. Peruspalveluministeri Aki Linden ei lupaa asiaan ratkaisua. (HS 1.8.2022)

Päivystyksen, mutta myös koko sairaalatoiminnan ongelmiin, on puututtava heti. Viestit päivystyksestä ovat karmaisevia, eikä niiden edessä saa antautua.

Kaikki perustyötä jarruttavat asiat, jotka lisäävät kiirettä ja epävarmuutta ja hidastavat toimintaa on korjattava. Toimimattomat ja vaikeaselkoiset tietojärjestelmöt ärsyttävät ja aiheuttavat stressiä. Kärsijänä on juurikin se lääkäri ja hoitaja, mutta myös potilas, jonka asialla meidän kaikkien tulee olla.

Yksi suuri syypää katastrofaalisiin ongelmiin Husin alueella on Apotti tietojärjestelmä, jonka sujuvuutta, epävarmuutta ja vaikeaselkoisuutta on kritisoitu terveydenhuollon toimijoiden ja käyttäjien osalta jo vuosia.

Ongelmia havaittiin taannoin radiologiassa: Radiologien tekemät kuvat ja lausunnot eivät näkyneet ja potilaiden röntgen-, magneetti-, ja ultraäänikuvia ei löytynyt asianmukaisesti järjestelmästä. (21.5.2021 Yle).

Apotin on kertottu lisäävän lääkitysvirheitä ja vievän aikaa potilastyöltä. Haastatellut työntekijät kertoivat joko vaihtaneen tai harkinneen vaihtavansa työpaikkaa. (Iltalehti 21.10.2021)

Juuri uutisoitiin, että lääkäreiden mukaan aikaa paneutua potilaan ongelmiin ei ole, tietoja kirjataan Apottiin puutteellisesti tai jopa väärin. Apotin kanssa toimimisen kertotaan olevan uuvuttavaa. (Kauppalehti 24.7.2022).

Terveydenhuoltoa ohjaa tietojärjestelmät. Kun suorittaville thöntekijöille eli lääkäreille ja hoitajille tulisi antaa kaikki voima ja viisaus tehdä työ potilaslähtöisesti, heille kasataankin kaikki byrokratia työpöydälle. Toimimattomat tietojärjestelmät ovat niitä. Suorittavilta henkilöiltä kaikki ylimääräinen byrokratia pois.

Työ pitää järjestää sellaiseksi että se sujuu. Jos kyseessä on tietokonejärjestelmien vaikeudet, on ne korjattava sujuviksi tai niiden käyttöön on löydyttävä avustavaa tietoteknistä henkilöstöä. Heidän tehtävä ei ole potilastyössä vaan potilstyötä tekevien rinnalla.

Koronaepidemia on aiheuttanut karmean stressin sairaaloiden työntekijöille
Nyt on mietittävä, mutta myös laitettava, työntekijöiden työolosuhteet kuntoon.

Potilastietojärjestelmä Apotista ollaan tekemässä viranomaisille kantelua, sillä se aiheuttaa vaaraa potilastyössä, sen käyttö vie liikaa aikaa potilastyöstä ja sitä on hyvin vaikea käyttää. (24.7.2022/ päivitetty 27.7.2022 Kauppalehti)Hyvä, että henkilöstö toimii asian edessä. Hallitus sen sijaan on ihan hiljaa terveydenhuollon kriisissä.



 
Arja Juvonen, Puh. 050-531 1108, 09-432 3060, , www.eduskunta.fi